Köpvillkor

Villkor och returer

Leveransvillkor

1. Allmänt

Dessa leveransvillkor gäller för alla beställningar som görs via vår webshop. Genom att genomföra ett köp accepterar du dessa villkor.

2. Leveranstider

  • Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar inom Sverige
  • Varor märkta med skickas från externt lager kan ha längre leveranstid, räkna med 2-14 dagar om inget annat anges
  • Varor märkta med beställnings varor har längre leveranstid, räkna med 2-14 dagar om inget annat anges. 
  • Vid eventuella förseningar meddelas kunden via e-post eller SMS

    3. Spårning av försändelse

    • Spårningsnummer skickas via e-post när paketet lämnar vårt lager
    • Följ din försändelse via vår hemsida eller transportörens tracking-system

    5. Leveransadress

    • Kunden ansvarar för att ange korrekt leveransadress
    • Vid felaktig adress debiteras eventuella extra kostnader
    • Adressändring efter avsänd order kan medföra extra kostnad

    6. Ej uthämtade paket

    • Ej uthämtade paket returneras till oss efter 14 dagar
    • Returkostnad och en administrationsavgift på 150 kr debiteras kunden
    • Ny leverans kan ske efter betalning av tidigare debiterade kostnader

    7. Skadade leveranser

    • Kontrollera alltid paketet vid mottagande
    • Synliga skador ska dokumenteras och anmälas till transportören direkt
    • Dolda skador ska anmälas inom 7 dagar

    8. Force majeure

    Vi reserverar oss för leveransförseningar som beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom:

    • Naturkatastrofer
    • Strejk
    • Krig eller krigsliknande situationer
    • Extrema väderförhållanden

    9. Kontakt

    Vid frågor om leverans, kontakta vår kundtjänst:

    • E-post: Hej@hultaequestrian.se
    • Telefon: 0706584277
    • Öppettider Vardagar, via sms 07-17, via telefon 17-19
      Helger 10-16 

    10. Ändringar i leveransvillkor

    Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa leveransvillkor. Ändringar kommuniceras via hemsidan med 30 dagars varsel.

    Returer


    1. Ångerrätt

    Enligt Distansavtalslagen har du som privatperson rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan, utan att ange något skäl.

    1.1 Ångerfristen

    • Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller någon tredje part tar fysisk besittning av varan
    • För att utöva ångerrätten måste du meddela oss ditt beslut innan ångerfristen löper ut
    • Du kan använda vår standardblankett för ångerrätt eller meddela oss via e-post

    1.2 Undantag från ångerrätten

    Ångerrätten gäller inte för:

    • Beställningsvaror  
    • Hygienartiklar där förseglingen brutits

    2. Returprocess
    2.1 Så här returnerar du

    1. Beställ  retursedeln via mail Hej@hultaequestrian.se
    2. Förpacka varan väl i originalförpackning eller likvärdigt emballage
    3. Bifoga retursedeln i paketet
    4. Lämna paketet till valfritt utlämningsställe

    2.2 Returkostnader

    • Du står själv för returkostnaden om inte annat överenskommits
    • Vid reklamation av defekt vara står vi för returfrakten
    • Returfraktsedel kan beställas från vår kundtjänst vid reklamation

    3. Återbetalning
    3.1 Vid ångerrätt

    • Full återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om ångerrätt
    • Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller tills du visat att du sänt tillbaka varan
    • Återbetalning sker med samma betalningsmedel som du använt vid köpet

    3.2 Avdrag vid värdeminskning

    Vi har rätt att göra avdrag för:

    • Värdeminskning som beror på att varan hanterats i större omfattning än nödvändigt
    • Saknade delar eller tillbehör
    • Skador som uppkommit på grund av oaktsam hantering

    4. Reklamation
    4.1 Reklamationsrätt

    • Du har rätt att reklamera en defekt vara inom 3 år från köpet
    • Fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits vid leverans om inte annat kan bevisas
    • Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts

    4.2 Vid reklamation

    1. Kontakta vår kundtjänst och beskriv felet
    2. Bifoga bilder på defekten om möjligt
    3. Invänta instruktioner och returfraktsedel från oss
    4. Returförpacka varan väl med all originaldokumentation

    5. Kontaktinformation

    För returer och reklamationer:

    • E-post: Hej@hultaequestrian.se
    • Telefon: 0706584277
    • Returadress: Hulta Equestrian, Retur 
      HULTA 1, 43266 Veddige 

    6. Tvist

    Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från:

    • Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    • EU:s onlineplattform för tvistlösning

    7. Övrigt

    • Vi förbehåller oss rätten att neka returer som inte följer dessa villkor
    • Vid godkänd reklamation ersätter vi även dina returkostnader
    • Företagskunder omfattas av separata villkor enligt köplagen

    .